Popular Post

"Bangun Malam" untuk Hidup Tentram

Sunday, April 21, 20130 comments

artikel ini berlanjut kepada pembahasan tentang "shalat tahajjud dengan ikhlas". Dan ternyata ikhlas itu bisa di amati secara kedokteran .... * SUBHANALLAH
berikut ini adalah cuplikannya : 


"Selama ini kata dia, ulama melihat masalah ikhlas ini sebagai persoalan mental dan penjiwaan. Namun sebetulnya soal ini dapat di buktikan dengan teknologi kedoktoran. Ikhlas yang selama ini di pandang sebagai misteri, dapat dibuktikan secara kuantitatif melalui pengukuran tahap hormon kortisol. Parameternya dapat di ukur dengan keadaan tubuh, terang Prof Soleh.
Pada keadaan normal, jumlah hormon kortisol pada pagi hari normalnya adalah antara 38-690 nml/liter. 

Sedangkan pada malam hari atau pada selepas jam 12.00 malam, bacaan normalnya adalah antara 69-345nml/liter. “Kalau jumlah hormon kortisolnya normal, maka boleh dianggap bahawa orang itu tidak ikhlas kerana tertekan. Begitulah sebaliknya”. Ujarnya seraya menegaskan hasil kajiannya ini, menafikan paradigma lama yang menganggap pelajaran agama islam semata-mata hanya dogma atau doktrin sahaja.
Prof Soleh membuat kajiannya melalui satu penelitian terhadap 41 responden siswa SMU Luqman Hakim Pondok Persantren Hidayatullah, Surabaya . 

Daripada 41 siswa itu, hanya 23 yang sanggup bertahan melakukan solat tahajjud selama sebulan penuh. Setelah di uji lagi, tingal 19 siswa yang bertahan solat tahajjud selama 2 bulan. Solat di mulai pukul 2.00-3.30 pagi sebanyak 11 rakaat, masing-masing 2 rakaat 4 kali salam dan tiga rakaat witir.

Selanjutnya, hormon kortisol mereka di ukur di tiga laboratium di Surabaya (paramita, Prodia dan klinika). Hasilnya mendapati bahawa keadaan tubuh seseorang yang rajin bertahajjud secara ikhlas berbeza jauh dengan orang yang tidak melakukan tahajjud. 

Mereka yang rajin dan ikhlas bertahajjud memiliki ketahanan tubuh dan kemampuan individual untuk menghadapi masalah-masalah yang di hadapi dengan stabil dan tenang. "


Setelah membaca "itu",  saya survei ke beberapa teman melalui sms, walaupun gak dibales semua...
dan jawabannya adalah memang benar. tahajud bisa bikin tenang..

Dan akhirnya saya menemukan jawaban dari pertanyaan dalam diri saya. dan saya pun meng intropeksi diri sendiri. sering kah saya shalat tahajud ? sering kah saya ikhlas saat melakukan shalat dan hal lainnya ?...

mungkin banyak ketidak ikhlasan saya dalam berbuat sesuatu, terbelenggu dalam keterpaksaan yang sangat mengganggu...  dan itu lah yang membuat hati gak tenang, risau dan gundah gulana...

maka dari itu, untuk membuktikan artikel ini benar atau tidak, 
cobalah ikhlas dan bangun malam, INSYA ALLAH  hati kalian menjadi tentram..

Sumber : http://tino-85.blogspot.com
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. info - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger